ECWS Haapsalu 2019

haapsalu.JPGDen europeiska konfederationen av akvarellsällskap (ECWS) har varje år ett symposium. I år hölls samlingen det i den lilla estländska kustbyn Haapsalu. En av de viktigaste delarna under de årliga träffarna är den stora utställningen. En annan viktig del är att möta andra akvarellister. Måla tillsammans, lära nya tekniker, testa material och gå på diverse workshops. Vi får tid att prata med varandra om akvarell, konst och akvarellkonst.

1

Pille Laub hälsar oss alla välkomna till Haapsalu kulturcenter och den 23e ECWSutställningen.

I Haapsalus stora europeiska utställning deltog vi i Nordiska Akvarellsällskapet med 27 bilder. Hängningen av utställningen var tät men det fungerade efter omständigheterna väl. Det var lätt att vara stolt över de två nordiska väggarna. Bilderna var mycket uppskattade och blev till och med premierade. Mer om det senare.

Nästa ECWS-symposium är planerat till 8-11 oktober 2020 i Palma de Mallorca. Jag hoppas att många av er passar på att åka dit. Även om ni inte är med bland de som ställer ut finns det olika workshops att delta på och möjlighet att träffa akvarellister från hela Europa.

2

På Mallorca är de välförberedda att ta emot Europas akvarellister. Snart kommer också en hemsida där du kan titta närmare på eventet.

Men låt oss återvända till årets event. Under veckan i Haapsalu arrangerades många olika workshops. Jag gick emellan de olika arrangemangen för att hinna se dem alla.
Tredimensionell akvarell: Kristiina Ulas visar sitt arbete med ”paper cuts”. Kristiina skär i det målade pappret för att skapa tredimensionella verk. Hon gör både mobiler och andra små skulpturer av sina målningar. Deltagarna i workshopen får testa hennes metoder. De diskuterar vad som sker med ett måleri när det går från att vara tvådimensionellt till att bli ett tredimensionellt verk.

3

Papercuts: Konstnären Kristiina Ulas (2a från vänster) i diskussion med sina workshopdeltagare.

Croquis: Vi är många som trängs i rummet. Bord flyttas hit och dit för att alla både ska kunna se modellen och ha ljus på sina arbetsbord. Efter en del skramlande och skrapande faller ron och en intensiv koncentration uppstår. Konstnären Kaisa Puustak går mellan borden och ger kommentarer. Modellen står i fem minuter innan hon intar en ny ställning.

4

Under croquin hade jag förmånen att sitta bredvid ”ekotekten” Paul Leech från Irland. En för mig ny bekantskap. Dagen efter fick vi chansen att umgås lite mer på en utflykt till ön Vormsi. Han förklarade då att han är arkitekt men att som världen ser ut idag är det en titel han vill undvika. Vi måste bygga ekologiskt och hållbart. Alltså benämner han sig numera ekotekt.

Monotopi: Här trycks bilder för glatta livet. Jag deltar inte själv men ser att valsarna går varma. Många testar denna tekniken för första gången. Andra är vana. Konstnären Marju Bormeister är instruktör.

5

NAS-medlemmen Kerstin Sunabacka från Finland trycker monotypier.

Nattmålning: Inför nattmålningen träffas vi klockan nio på kvällen med pannlamporna i högsta hugg. Allt eftersom mörkret faller blir ljuset från lamporna nödvändig för att vi ska kunna urskilja färgerna på pappret. Det är ett fantastiska kvällsljus omkring oss och spännande att jobba i det tilltagande mörkret. Efter en liten stund inser jag att ljuset i pannan inte bara hjälper mig att se färgerna. Också alla Haapsalus myggor, malar och andra flygfän attraheras av lampan. Ett slags insektskalas pågår i mitt ansikte. Jag får bråttom att packa ihop och rymma från festen. De kloka och erfarna nattmålarna hade sett till att smörja in sig med anti-insektskrämer. Det hade jag alldeles glömt bort.

6

Glad i hågen sätter jag upp mina saker. Myggorna har ännu inte upptäckt mig och jag har ännu inte upptäckt dem.

Måleriutflykter och landskapsmåleri runt om i Haapsalu:
När jag cyklar runt i Haapsalu ser jag akvarellister sitta lite överallt. Några med avancerad fältutrustning och andra med enklast möjliga. Några sitter i timmar på samma ställe, andra rör sig oftare från den ena platsen till den andra. Själv åker jag på en utflykt till Vormsi. Ormön. Gamla svensk-trakter fast de flesta svenskarna har flyttat därifrån. Programmet är hektiskt. Vi tjatar på guiden: Vi vill gärna sitta stilla på ett och samma ställe för att måla. Han är inte van vid att guida 15 akvarellister så det dröjer innan vi får gehör för vår önskan. Han guidar då busschauffören till en vacker strand och tackar för sig. Vi akvarellister sprider oss i landskapet och får äntligen måla.

7

Paul Leech från Irland får äntligen chansen att ta fram papper och penslar och måla det vackra landskapet på Vormsi.

Demonstrationsmåleri:
Demonstrationsmåleriet föregår i Kuursaal, en stor gammal trävilla full med snickarglädje. I villan som ligger vid strandpromenaden, finns det ett enda stort rum. I ena änden ligger en scen, i den andra änden en bar. På scenen har de monterat upp en stor projektionsduk. Bredvid duken står akvarellisterna vars arbete vi ska få följa på projektionsduken. Konstnären och konsthistorikern Mai Levinen inleder med en föreläsning om estländsk konst. Tyvärr är det svårt att höra henne genom sorlet i salen. Så småningom går de som vill prata vidare till andra ställen och de som är intresserade av måleridemonstrationerna kommer närmare scenen. Alla följer processen på skärmen framför oss. Samtalet är koncentrerat och lågmält. Konstnärerna som demonstrationsmålar är Dieter Wystemp från Tyskland, Sergei Minin från Estland/Ryssland och NAS-medlemmen Irina Rebnitskaya från Finland! Kvällen slutar bra!

8

Sergei Minin målar en bild på Kuursaal, där vi alla sitter och tittar på Sergei Minin som målar en bild på Kuursaal.

ECWS-styrelsemöte: ECWS-mötet hålls den näst sista dagen i Haapsalu. Alla akvarellsälskapens samordnare träffas för att planera kommande symposier. Symposiet 2020 presenteras av de två delegaterna från Mallorca, koordinator Penelope Horsley och ordförande Margarita Forteza. Spännande dagar väntar den som åker på symposiet den 8-11 oktober 2020 i Palma de Mallorca. Mer info kommer när all planering är färdig. Vidare pratar vi om värdländerna 2021 (Irland) och 2022 (Finland). Det finska akvarellsällskapet Finnish Watercolour Society (FWS) arrangerar ECWS-symposiet i Finland. Arrangörerna för symposiet i Krakow 2018 levererar sin slutrapport. Vi diskuterar möjligheten att använda samma ramar varje år för spara kostnader. Förslaget faller eftersom kostnaden att skicka ramarna mellan de olika länderna skulle äta upp vinsten.

9

Sista dagens styrelsemöte med representanterna från de olika akvarellsällskapen. Högst upp sitter Belgiens representant Piet Van Leuven och ECWSs ordförande Cristina Bracaloni. Till höger om dem står den estländska ordföranden Anneliis Vabul.

Galamiddag och sponsorernas priser till målningar målade i Haapsalu:
Alla som målar bilder under ECWS-veckan i Haapsalu och som vill ställa ut bilderna deltar i en icke-kuraterad utställning i en paviljong vid strandpromenaden. Från dessa bilder skall det väljas ut tre prisvinnare. Symposiets sponsorer står för priserna. De estniska arrangörerna vill ha en nordisk jury och frågar Irina Rebnitskaya från det finska akvarellsällskapet och mig från NAS om vi kan delta i en jury tillsammans med de två estniska domarna Mari Roosvalt och Anneliis Vabul. Båda kommer från det estniska akvarellsällskapet. Efter noga genomgång av alla bilder bestämmer vi oss för tre prisvinnare. Denna sista kvällen arrangeras också en galamiddag för alla deltagarna. Middagen serveras på ett av festivalhotellen och inleds med välkomstdrink och prisutdelning. Äran att dela ut priserna faller på mig. Första priset går till Ryszard Rogala och belönas med akvarellfärg från Schmincke. 2a pris går till Piedad Santamaria och 3e pris till Adam Papke. De två senare pristagarna belönas med akvarellfärg från Nevskaya Palitra.

10

Under hela galamiddagen står vinnarbilderna framme så att alla kan ta en närmare titt. Från vänster: 1:a pris Ryszard Rogala, 2a pris Piedad Santamaria och 3e pris Adam Papke. Vinnarna belönades med färg från ECWSs sponsorer Schmincke och Nevskaya Palitra

Publikpriset till NAS-medlem:
Sist men inte minst delas publikpriset ut. Publiken på ECWS-utställningen har röstat fram huvudutställningens bästa akvarell. Priset är, förutom heder och ära, en guldram. Det är med stolthet jag kan berätta att prisvinnaren är NAS-medlemmen Måns Sjöberg. Han blev belönad för sin tavla »solsken«. Grattis Måns!

ms

Måns Sjöbergs akvarell »solsken« vann publikens pris. Ett stort grattis till Måns. Och ett tack också eftersom hela NAS får ta en liten del av den heder och ära hans tavla har fått.

Malin Redvall – ECWS Liasion Officer för NAS